€37.50 – €84.95
Ergon maakt al meer dan vijftien jaar grepen voor fietsers. Hun doel was ergonomische handvatten maken, waardoor tintelende en slapende handen tot de verleden tijd horen. De analyse van Ergon is dat de handen bij veel fietsers veel druk moeten weerstaan omdat men hierop leunt en er dus behoorlijke druk ontstaat. Bovendien draaien veel fietsers hun handen te veel waardoor er een “knik” ontstaat; een hoek tussen hand en arm.
Ergon maakt al meer dan vijftien jaar grepen voor fietsers. Hun doel was ergonomische handvatten maken, waardoor tintelende en slapende handen tot de verleden tijd horen. De analyse van Ergon is dat de handen bij veel fietsers veel druk moeten weerstaan omdat men hierop leunt en er dus behoorlijke druk ontstaat. Bovendien draaien veel fietsers hun handen te veel waardoor er een “knik” ontstaat; een hoek tussen hand en arm.
De grepen hebben allemaal dezelfde greep (behalve de GC versie die er speciaal is voor gebogen sturen), de verschillen zitten in de vorm en lengte van barends, bovendien worden de grepen ook in kurk uitgevoerd.
Er zijn vijf uitvoeringen:
De GP1 is de basis uitvoering zonder barend. Deze Ergon greep zorgt middels de herkenbare vleugel voor een solide ondersteuning die zorgt voor een perfecte positie voor de toerfietser. Let er wel op dat deze grepen niet geschikt zijn voor sturen die een grotere buigen hebben dan ongeveer 25 graden.
Versies:
De GP2 is hetzelfde als de GP1, behalve dat deze greep is uitgevoerd met een zeer minimalistische barend. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid voor de fietser om van houding te wisselen tijdens het fietsen.
Uitvoeringen:
De GP3 is bij ons de meest gekozen variant en niet voor niets. deze greep heeft dezelfde ondersteunende functie en geven door de iets grotere barend ook een hele prettige afwissel mogelijkheid.
De GP4 is de variant met extra lange barend zonder knik. Ze zijn vergelijkbaar met de GP3, met alleen een iets langere greep, prettig voor wie ook af en toe de barend daadwerkelijk vasthoud. Aangezien het een echte tussen variant is zijn er geen versies voor de Rohloff/Nexus en wordt deze ook niet in kurk uitgevoerd.
De GP5 is ook relatief populair bij de langeafstand fietser, deze barend kan de fietser daadwerkelijk vasthouden. Er ontstaan dus twee extra zitposities.
De GC1 is speciaal ontwikkeld door Ergon voor de gebogen sturen. Wie een gebogen stuur vasthoud zal zien dat de handen een behoorlijke zijwaartse knik maakt. Dat is voornamelijk een probleem voor de langeafstand fietser, aangezien de houding na verloop van tijd echt gaat resulteren in pijn. We raden deze greep dan ook echt aan voor sturen met een buiging van meer dan 25 graden. er zijn geen versies met barends, maar dat is ook logisch aangezien deze heel wonderlijk naar buiten gaan wijzen op gebogen sturen.
Bij het kiezen van de juiste greep zijn er een aantal dingen om op te letten:
Maatvoering is als volgt, bij handschoenenmaat 6.5 tot 8.5 is de S de juiste keus, bij 8.5 tot 10.5 is L de juiste keus. Vervolgens is er de keuze tussen normaal en Rohloff/Nexus, bij de normale versie zijn de handvaten beiden even lang, bij de Rohloff/nexus versie is de rechter handvat smaller om ruimte te bieden aan de draaishifter van de Rohloff of Nexus. Rubber of kurk is de laatste keus, beide materialen kunnen een beetje plakken in erg warm weer met een zwetende berijder. Het is dus vooral een uiterlijke kwestie.
Versie | GP1, GP2, GP3, GP4, GP5 |
---|---|
Normaal of Rohloff/Nexus | Normaal, Rohloff |
Materiaal | Rubber, Kurk |
Maat | Small, Large |
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.