Hoe zit jij op je fiets?

Wij helpen je graag de perfectie zitpositie te vinden. Niets is zo vervelend tijdens een fietstocht als nekpijn, schouderpijn, kniepijn, polspijn of zadelpijn. Wat deze pijnen veroorzaakt kan vele redenen hebben maar je houding op de fiets speelt hier een enorme rol in.

Gelukkig is de houding die je op je fiets inneemt verstelbaar. De juiste framemaat is stap 1 maar vervolgens is er nog heel veel af te stellen. Allereerst is het belangrijk dat de drie punten waar je je fiets aanraakt – stuur, zadel en trappers – passen bij de vorm van je lichaam. Handvaten zijn er in verschillende maten, trappers ook en de keus in zadels is al helemaal enorm. Naast dat een zadel comfort en stevigheid  moet bieden bepaalt het bijvoorbeeld ook in hoeverre je je heupen kunt kantelen en daarmee verschillende zitposities mogelijk maakt.

Wanneer je de juiste onderdelen gevonden hebt die bij jou passen is de positie van het zadel ten opzichte van de trappers en de positie van het stuur ten opzichte van het zadel hetgeen wat uiteindelijk de ‘perfecte afstelling’ op de fiets gaat bepalen.

Perfecte afstelling

Nu zeg ik ‘perfecte afstelling’ maar ook dit is een rekbaar begrip. De perfecte afstelling is namelijk ook afhankelijk van het gebruik van de fiets. Op een racefiets zit je stuur over het algemeen laag. De rug gebogen om zo aerodynamisch mogelijk snelheid te maken. Op reis is snelheid niet het belangrijkste maar is het heerlijk om lekker om je heen te kijken. Daar is een iets hoger stuur prettig, maar ga je te hoog dan verlies je efficiëntie in het trappen.

Om te voelen hoe je wilt zitten kun je aan je eigen fiets sleutelen maar dit is ingewikkeld en geeft je maar een beperkte mogelijkheid om sturen/zadels/posities te testen. Daarnaast is het zonder ervaring en kennis van zaken moeilijk om door de bomen het bos te zien. Een deskundig derde oog kan hier bij helpen.

Pasframe

In de winkel hebben we een pasframe staan waar we de maten van jouw eigen fiets op kunnen overnemen. Een enorme collectie aan sturen en zadels om direct op het pasframe te wisselen en heel snel te kunnen voelen welke bij jou past. Vervolgens kunnen we de positie van het zadel en het stuur heel precies verstellen om samen met jou tot ‘de perfecte positie’ te komen.

Onze deskundigheid is gebaseerd op een cursus bikefitting die we met succes hebben afgesloten. Veel ervaring met het inmeten en jarenlange ervaring van zelf fietsreizen. We vinden het ook een heel leuk proces en zijn erg blij als iemand weer lekker op de fiets zit. Want een goede kwaliteit fiets alléén bepaald helaas niet of het ook een goede fiets voor jou is. De houding op de fiets is hier wellicht nog wel bepalender in.

Let wel, we doen geen bikefitting met allerlei metertjes, camera’s en digitale cijfertjes. We zoeken samen met jou naar wat jouw perfecte houding is en vinden het in het proces belangrijk dat je lichaamsbewustzijn op de fiets groeit.

Volledige meting

Voor een volledige inmeting rekenen we 75 euro. Hier valt onder:
– pasframe instellen op jouw eigen fiets
– hoogte bepaling (we checken met een speciale tool of de hoogte klopt)
– zadels, sturen en handvatten wisselen zoveel je wilt op het pasframe
– hoogte en verte bepaling van het stuur
– meetbrief met de afmetingen van jouw nieuwe houding

Exclusief eventuele aankoop van nieuwe onderdelen en montage op de fiets.

Zadelmeting

Mocht je alleen op zoek zijn naar een zadel kunnen we een inmeting doen alleen gericht op zadel. Hier rekenen we 45 euro voor. Hier valt onder:
– pasframe instellen op jouw eigen fiets
– hoogte bepaling (we checken met een speciale tool of de hoogte klopt)
– zadels wisselen zoveel je wilt op het pasframe
– meetbrief met de afmetingen van jouw nieuwe zadelhoogte
Exclusief eventuele aankoop van nieuwe onderdelen.

Mocht je een prettig zadel gekozen hebben dan geven we je ook nog de tijd om dit op je eigen fiets te testen. Mocht je na één of enkele ritjes niet zeker zijn van jou zadel dan kun je deze nog wisselen. Wanneer je de wissels door ons wilt laten monteren rekenen we 10 euro per wissel.

We nemen de tijd voor de metingen, soms gaat het snel en soms wat langzamer. Gemiddeld zijn we 45 minuten bezig met het hele proces.