Fietstassen voor de vakantiefietser.

Fietstassen zijn er in heel veel soorten en maten, hierbij een beknopte uitleg.

Er zijn echt ontzettend veel soorten en maten fietstassen. In dit stuk zullen we ons concentreren op de fietstassen voor vakantiefietsers. We gaan dus geen manden, kratten of krantentassen bespreken. Maar wel alle opties voor de vakantiefietser. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om op fietsvakantie te gaan. Allereerst is de lengte van de geplande vakantie een belangrijke factor. Ook is de gekozen route van belang; voornamelijk asfalt, of ruig en verlaten terrein. Ook de manier van overnachten is belangrijk: kamperen, al dan niet wild, of alleen gebruikmakend van etablissementen. Kortom er is nogal wat te kiezen en te beslissen.

De klassieke vakantiefietser.

De meest gebruikte manier om genoeg pakvolume te creëren is voor- en achtertassen aan bagagedragers. Vrijwel alle vakantiefietsen beschikken over stevige achterdragers (meestal van het merk Tubus uit Duitsland) en op zijn minst de mogelijkheid voor voordragers. Deze worden in jargon overigens lowriders genoemd en ook deze zijn meestal van het onvolprezen Tubus. Deze dragers bieden de mogelijkheid om fietstassen mee te nemen. 

De achtertassen

De beroemdste twee merken die achtertassen maken zijn Ortlieb en Vaude, beide uit Duitsland. We hebben geen waarde-oordeel over wie van de twee beter zijn, maar het is wel zo prettig dat er gezonde concurrentie is en dat er wat te kiezen valt. Beiden hebben een langdurige reputatie.

De klassieke achtertassen zijn ongeveer 40 liter (Ortlieb) en 48 liter (Vaude) per set. Met een set achtertassen heb je genoeg ruimte beschikbaar voor als je alleen in hotelletjes e.d. overnacht. Als je gaat kamperen dan kom je met alleen achtertassen ruimte te kort omdat je dan tent, matje, slaapzak en kookgerei mee neemt. Voortassen en een aparte rol voor de (natte!) tent is dan wel prettig. 

De tassen bestaan beide uit één groot vak met aan de binnenzijde een soort documentvak met rits waar bijvoorbeeld kaarten in passen. De vormgeving van de tas geeft dus heel veel vrijheid om hem in te richten zo als je wilt. Het feit dat de tas uit één ruimte bestaat maakt wel dat de fietser zal moeten nadenken over hoe de bagage te scheiden, zoals bijvoorbeeld de vieze sokken en de schone onderbroeken. Hiervoor heeft Ortlieb packing cubes ontwikkeld, maar drybags kan natuurlijk ook. Of plastic zakjes.

Beide fabrikanten werken met de rolsluiting, hierdoor zijn de fietstassen absoluut waterdicht. Dat is een kerneigenschap waar wij bij Beagle Bikes heel veel waarde aan hechten, dat je je als vakantiefietser geen zorgen hoeft te maken of spullen wel droog blijven bij een regenbui. We hebben er dan ook voor gekozen geen klassieke fietstassen te verkopen die niet aan deze eis voldoen.

Beide bedrijven maken tassen van verschillend materiaal. Bij Ortlieb noemen ze dit classic en plus, bij Vaude is er de normale en deluxe variant. Het verschil is met name de looks en feel en een minimaal gewichtsverschil (plus en deluxe zijn iets lichter). Alle genoemde varianten zijn waterdicht, de plus en deluxe zijn iets minder makkelijk schoon te maken. De merken bezweren ons dat het allemaal even slijtvast is, en dat is ook onze persoonlijke ervaring (inmiddels ruim 20 jaar intensief gebruik, inclusief anderhalf jaar wereldreis).

Buiten de klassieke Aqua Back van Vaude is er ook nog de Aqua back plus, met als essentieel verschil een extra vak aan de buitenkant. Waardoor je bij spullen kan zonder de hele tas open te maken. Heel erg handig voor bijvoorbeeld gereedschap of zonnebrand. Ortlieb heeft als aanvulling op de Back-roller een grote versie met maar liefst 70 liter per set, de Back-roller pro genaamd. Het verschil is evident; veel meer ruimte voor bagage. Dat is volgens ons ook direct het nadeel, want de tassen zijn een stuk forser (mega-groot). Het nadeel is ook dat ze een flink stuk breder zijn. Bovendien komt er nog meer gewicht op de achteras. Het gewicht van de berijder drukt al voor een groot deel op het achterwiel, met 70 liter bagage wordt het wel heel erg veel. We raden echt aan de spullen gelijkmatig te verdelen en dus in plaats van grotere achtertassen te kiezen voor voortassen.

 

 

Voortassen

De voortassen zijn een stukje kleiner dan de achtertassen. Het volume is bij de klassieke voortassen van Ortlieb 25 per set en bij Vaude ietsjes groter met 28 liter. Fietsen met voortassen is even wennen, maar een goede vakantiefiets is hiervoor gemaakt. Zelf ben ik het prettig gaan vinden, het geeft een heel stabiel gevoel. We raden het zeker aan als men behoorlijk wat bagage moet meeneem (kampeerders). Door de bagage voor en achter te verdelen fietst het uiteindelijk lekkerder dan al het gewicht op de achterdrager. De tent kan dan in een Drybag boven op de drager. Bovendien is het prettig om meer dan twee fietstassen te hebben zodat de verschillende soorten bagage makkelijker zijn te scheiden; schone kleren, een brander, gereedschap, eten, etc.

Overigens passen de voortassen natuurlijk ook op de achterdrager, als men dus gaat fietsen en maar weinig mee neemt is dit een uitstekende optie. Een goede vakantiefiets beschikt over een degelijke achterstandaard en kan moeiteloos stabiel blijven staan met voor- én achtertassen. Bovendien, Santos heeft het bij het stuur een “uitslagbegrenzer”  waardoor de fiets nog stabieler staat. De stuurbegrenzer zorgt er ook voor dat de kabels en/of frame niet beschadigen bij een val. 

Stuurtassen

Een stuurtas is misschien we de meest praktische tas voor de vakantiefietser, de kleinste van de fietstassen maar wel een hele belangrijke.. Een makkelijk afneembare tas, met een schouderband, waarin alle belangrijke spullen zitten zoals;paspoort, portemonnee, sleutels, camera, telefoon, etc. Veel klanten hebben er in eerste instantie moeite mee hun fiets hiermee uit te rusten, want echt mooi zijn ze niet. Maar zelfs voor een korte recreatieve rit is deze tas praktisch; banaantje mee, portemonnee erin en de huissleutels. Lekker fietsen zonder dat er iets in je zakken zit of op de rug.

De stuurtassen zijn er natuurlijk in allerlei vormen en maten. Ortlieb heeft de klassieke stuurtas in drie grootte, deze heet de Ultimate six en is er in 5,7 en 8.5 liter versie. De 5 liter versie is voorzien van een klep met transparant vak bedoeld voor een kaart of telefoon. Een kaart gaat prima al is de klep net iets te klein voor de oblong formaat fiets gidsen. De telefoon hier plaatsen is af te raden aangezien deze op een zachte ondergrond licht en de tas behoorlijk wiebelt, bovendien reflecteert het transparante kunststof waardoor de telefoon haast niet is te zien. Een telefoon kunt u beter in een hiervoor bedoelde houder plaatsen. De 7 en 8.5 varianten hebben dit kaarten vak niet en hiervoor zult u een aparte kaarthouder moeten aanschaffen. De verschillende versies zijn te krijgen in de diverse materialen zoals de voor- en achtertassen van Ortlieb. Uiteraard zijn de tassen waterdicht, zoals men dat mag verwachten. De tas is ook makkelijk tijdens het fietsen open te doen zodat u bij uw spullen kan. Bovendien is de tas er handig en makkelijk van het stuur  af te halen, door de mount die op het stuur wordt bevestigd. Ortlieb maakt ook nog de “FREE” serie stuurtassen deze zijn zonder PVC gemaakt en ontzien het klimaat. Deze zijn te krijgen in twee versies 5 en 6.5 liter en beiden voorzien van geïntegreerde kaarthouder. Vooral de 6.5 liter versie is een hele mooie optie aangezien de tas nagenoeg hetzelfde volume heeft als de meest gekochte Ultimate 7 liter stuurtas, maar vriendelijker is geproduceerd en reeds een handzame kaartenhouder bezit. Vaude heeft eigenlijk maar één type stuurtas die relevant is voor de vakantiefietser; de Aquabox. Deze 6 liter grote stuurtas is uiteraard waterdicht en voorzien van een makkelijk te plaatsen kaartenhouder. Bovendien is de sluiting mechanisch, bij Ortlieb is dit magnetisch. Magnetisch is makkelijker te openen tijdens het fietsen, maar voor de fietsliefhebbers met een kompas op het stuur natuurlijk onpraktisch.