Pendix E-bike Santos

De actieradius van de elektrische fiets

De actieradius van de elektrische fiets is een zeer actueel onderwerp.

Pendix E-bike SantosIn Nederland rijden steeds meer mensen op een elektrische fiets, en de vraag neemt ook bij ons alsmaar toe. De meest voorkomende vraag die ons gesteld wordt is met stip “wat is de actieradius?”. Deze vraag lijkt relatief eenvoudig, maar het (genuanceerde) antwoord is echter complexer. Helaas wordt juist over deze vraag door verschillende partijen soms erg optimistisch gecommuniceerd. 
 
Actieradius is afhankelijk van tal van factoren. De actieradius die wordt gecommuniceerd door de fabrikanten is de actieradius in ideale omstandigheden. De kans dat je die ook daadwerkelijk haalt is nihil. Bekijk ook de website van de ANWB voor meer informatie en adviezen over elektrische fietsen. Het blog van Ronald Spijkerman bespreekt de actieradius van het Santos Pendix systeem in een uitgebreide praktijktest.
 

De belangrijke factors die de actieradius beïnvloeden.

Onderstaande opsomming geeft een inzicht in hoe lastig het is om een uitspraak te doen over de te verwachten actieradius. Overigens kunt u bij ons altijd meerdere dagen testrijden en zodoende een heel goed beeld vormen van de fiets, inclusief actieradius in verschillende omstandigheden.

1. Weersomstandigheden

Het weer is van grote invloed. Ook al hebben we zelf geen invloed op het weer, toch zijn de volgende punten belangrijk:
 
Wind
Met veel (tegen)wind moet de e-bike veel kracht leveren wat veel energie vraagt van de accu. Hierdoor is de accu sneller leeg. Hoe sneller je gaat hoe meer tegenwind je zelf genereert! Dus door minder snel te fietsen vergroot je de actieradius aanzienlijk.
 
Temperatuur
De accutechnologie in de fietsaccu, Lithium-Ion, presteert het beste in temperaturen tussen 20 en 25 graden Celsius. Algemeen bekend is dat de actieradius afneemt bij een koudere omgevingstemperatuur, maar ook bij hogere (tropische) omgevingstemperaturen neemt de actieradius af. De actieradius neemt bij een buitentemperatuur van 10 graden zo’n 10% af en als het rond het vriespunt is (0 graden) is dat al 20%. Dit merk je dus direct in het aantal kilometer dat je kan fietsen. Bovendien, in de kou draag je meer kleren die extra wind vangen, wat de actieradius ook niet ten goede komt (geen grap!).
 

2. Ondersteuning

De mate van trapondersteuning heeft uiteraard veel invloed. Hoe meer je ondersteunt wordt tijdens het fietsen, hoe minder kilometers je af kunt leggen. Anders gezegd, je komt verder als je zelf meer doet. Door de ondersteuning uit te zetten verleng je de actieradius. Dus begin de dag eens zonder ondersteuning! Dit werkt uiteraard alleen bij een elektrisch systeem die, indien uitgeschakeld, geen noemenswaardige weerstand geeft (zoals bijvoorbeeld het Pendix-systeem).
 
Hoe hoger de gemiddelde snelheid hoe kleiner de actieradius. Dus door de maximale snelheid op zo’n 20km/u in te stellen, in plaats van 26km/u, vergroot je de actieradius aanzienlijk (zo’n 20% tot 40%). In perspectief: als je bij 26km/u ≈60km ver komt dan zul je bij 20km/u zo’n 90km halen (30%). Bijkomend voordeel is dat je meer van de omgeving ziet…
 

3. Bandenspanning

Net zoals je zelf makkelijker fietst met opgepompte banden, zo geldt dit ook voor de kracht die de motor van je e-bike moet leveren. Met goed opgepompte banden hoeft de motor minder kracht te leveren, waardoor je een langere afstand af kunt leggen. Een grove richtlijn voor de bandendruk, afhankelijk van de bandbreedte: 30mm ≈ 5 bar, 40mm ≈ 4 bar, 50mm ≈ 3 bar, 55mm ≈ 2 bar. 
 

4. Gewicht

Hoe hoger het gewicht, hoe lager de actieradius van de e-bike. Denk hierbij aan het gewicht van de fiets, de berijder én de bagage. het extra gewicht speelt vooral in de bergen, en bij veel optrekken. Met bagage vang je ook meer wind, wat de actieradius ook niet ten goede komt. Met voor- en achtertassen zal de actieradius zo’n 10~15% afnemen, alleen al door de extra windvang.  
 

5. Schakelgedrag

Actief schakelen vergroot de actieradius. Door de juiste versnelling te kiezen, lever je zelf de maximale kracht met de minste inspanning. Denk bijvoorbeeld aan optrekken in een lage versnelling. Dan hoeft de motor minder onnodige kracht te leveren wat resulteert in een lager energieverbruik.
 

6. Type wegdek / terrein

Een onverhard wegdek zal leiden tot een lagere actieradius. Ook een fietstocht met veel heuvels kost meer energie en zal zorgen voor een lagere actieradius. Als je veel moet afremmen en optrekken, bijvoorbeeld in stedelijk gebied, dan neemt de actieradius ook behoorlijk af. 
 
 
Geen reactie's

Geef een reactie