Vakantiefietsen Jorma Bosch in Iran. Beagle Bikes.

Wereldreizen op de fiets volgens Beagle Bikes

We krijgen uiteraard ontzettend veel vragen van potentiële wereldfietsers. Over werkelijk alle denkbare onderwerpen: route’s, materiaal, klimaat, veiligheid, honden, afstanden, etc.. Er is op het internet al heel veel te vinden over wereldfietsen op allerlei sites en blogs. Maar het leek mij toch een goed idee eens in de pen te klimmen en mijn visie te delen. Het is niet een poging om een ultra compleet handboek te gaan schrijven, want mijn visie begint bij het feit dat er geen standaard is en mensen het vooral op hun eigen manier moeten doen.

Het moeilijkste deel van een serieuze wereldreis, is de beslissing deze daadwerkelijk te gaan ondernemen. Bij de verschillende keren dat ik er een ondernam viel mij altijd op dat er heel erg veel mensen zijn die zeggen dat ook te willen doen maar dat het niet kan omdat…. (huis, baan, hypotheek, kinderen, familie, huisdieren). Kortom beslissen het echt te gaan doen is vaak het lastigste gedeelte. Maar als dit eenmaal is besloten, is de rest puur uitvoering en gaat de trein in beweging. Allereerst is het van essentieel belang om een globale route te gaan uitwerken. Hierin moet je vooral niet gaan overdrijven want onderweg verandert er waarschijnlijk nog van alles, dat is de essentie van reizen. Maar het uitzetten van een globale route is behalve ontzettend leuk ook relevant voor een globale planning. Waaraan je niet ontkomt, is dat de weersomstandigheden voor een fietser erg bepalend zijn. De elementen kun je niet verjagen door de kachel aan te zetten of de airco, je leeft er midden in. Dat is natuurlijk de charme van wereldfietsen en wildkamperen. Maar daarom is het echt heel belangrijk om een globale planning te maken, zodat je ongeveer kunt bepalen wanneer je ongeveer waar bent. Het is haast onmogelijk om een jaar lang te fietsen en voortdurend in het ideale seizoen te vertoeven. Dat hoeft ook niet, een beetje afzien mag best, maar hiermee voorkom je hopelijk wel dat het echt gevaarlijk gaat worden.

Planning

Denk bijvoorbeeld aan de beroemde Pamir Highway, de temperatuur daalt daar in januari tot -25 graden. Dat is niet echt heel erg gezellig meer voor de gemiddelde wereldfietser. Bovendien zijn dan alle Yurts verdwenen en mis je dus de waanzinnige gastvrijheid. Ook is het handig om bijzondere dagen in kaart te brengen en een poging te doen hiermee rekening te houden. Het kan echt letterlijk zeer feestelijk zijn om in bijvoorbeeld Laos te fietsen als het waterfestival aan de gang is, of in Nepal als het Holi festival uitbreekt. De route bepaalt dus in zekere zin ook wanneer je het beste kunt vertrekken. Bovendien kun je aan de hand van een globale route ook vrij goed bepalen hoeveel budget je ongeveer nodig hebt. Overigens verschilt dit echt ontzettend per reiziger. Je hebt mensen die rondkomen van echt vrijwel niets. Mijn advies is om voldoende mee te nemen en iets meer.

Wat wij vooraf hebben gedaan is de landen ingedeeld in duur, medium en goedkoop. Vervolgens een budget per dag neergezet en vermenigvuldigd met het aantal dagen dat we er ongeveer zouden rondreizen. Dat heeft echt heel goed gewerkt want een budget heeft als voordeel dat je vrij makkelijk ook bij kunt houden of het goed of slecht gaat qua uitgaven. Overigens, zorg voor een gezonde buffer zodat onverwachte uitgaven wel gedekt zijn en niet direct tot paniek leiden. Ook is mijn advies aan mensen die van plan zijn onderweg te gaan werken dit te heroverwegen. We wonen tenslotte in een van de rijkste landen van de wereld dus is het waarschijnlijk zinvoller hier flink aan de bak te gaan en te sparen. Er zijn natuurlijk landen waar werken onderweg prima gaat en het ook nog eens een beetje oplevert. Zelf hebben we een budget aangehouden dat aan de ruime kant zat. Dit omdat een heel krap budget heel veel stress kan geven. Verder hebben we maar al te vaak ruzies over geld mee gekregen bij reizende stellen en ook niet zelden hebben we meegemaakt dat reizigers wegens geldgebrek allerlei hele fraaie plekken niet bezochten omdat de entree te duur is. Eeuwig zonde als je waarschijnlijk maar een keer in je leven in de buurt van bijvoorbeeld Persepolis komt, maar het niet kan zien wegens geldgebrek. Overigens is het vaak ook wel fijn als je na een lange tijd wildkamperen je een bescheiden kamertje kan betalen waar een warme douche bij zit. Uiteraard hangt het er overigens volledig vanaf waar je bent of dit überhaupt tot de mogelijkheden hoort. Wat betreft de fiets daar kunnen we natuurlijk eindeloos over uitweiden, maar door de bank genomen kun je stellen dat wereldreizen op haast elke fiets kan.

Reisfietsen

Alleen gaat gemiddeld wel op dat hoe hoger de investering in de aanschaf van een fiets hoe minder ellende onderweg. Uiteraard zijn er uitzonderingen. Wat belangrijk is is dat de fiets erop gebouwd is. Ik ben ooit een jongen tegen gekomen die luisterde naar de naam Cuba. Hij ging de wereld over op een hele oude Batavus race fiets van nog geen 50 euro. We hebben enkele dagen samen gefietst en vooral ook veel stil gestaan. Gebroken spaken, lekke banden, een gescheurde velg, opgerekte rem kabels, derailleur afstellen en dan vergeet ik misschien nog wel iets. De beste jongen had in die paar dagen veel meer onderhoud en reparaties dan ik in meer dan twee jaar aan mijn Santos. Kortom een goede reisfiets is stabiel, gemaakt om flinke hoeveelheid bagage aan te kunnen en zeer duurzaam. Voor voorbeelden kun je natuurlijk op onze site kijken.

 

Wat betreft bagage: de klassieke opstelling is natuurlijk twee tassen voor, twee achter eventueel een rolletje achterop en een stuurtas. Dat is overigens niet voor niets klassiek, want het werkt echt heel goed. Maar afhankelijk van je reisstijl kun je ook naar lichtere opties kijken met bijvoorbeeld bikepacking tassen. Een enkeling gaat de wereld over met een trailer, bijvoorbeeld een Bob Yak. Het is dus een kwestie van voorkeur. Zaak is om ruim voor de eigenlijke reis al uit te proberen of het bevalt. Wat bij ons heel goed werkt is een vaste indeling met gemerkte tassen. Eet tas, keukentas, gereedschap- en brandertas, etc. Hierdoor hoef je niet voortdurend te zoeken. Wat bij het opzetten van een tent in stormachtige condities met een vermoeid lijf en een laag moraal wel zo fijn is. Bovendien waren we met z’n tweeën en dan heb je het dus over acht tassen, dat kan heel snel chaos worden. Bovendien zijn er spullen die behoorlijk stinken, zoals bijvoorbeeld een allesbrander. Dit soort spullen wil je liever niet in een tas doen waar je vervolgens weer kleren in gaat doen; althans ik niet.

Uitrusting

Onmisbare items voor een wereldfietser uitrusting zijn vrij makkelijk op te sommen. Op het internet zwerven al talloze (over) complete paklijsten, dus ik ga er niet nog een maken. Wel is het zo dat men in het algemeen geneigd is, door twijfels en onzekerheid ingegeven, veel te veel mee te nemen om alle eventualiteiten uit te sluiten. Natuurlijk is het van belang dat je tot op zeker niveau zelfvoorzienend bent. En in staat bent noodreparaties te plegen en eventueel wonden te kunnen verplegen. Maar voor je het weet ben je alle blogs aan het lezen van allerlei fietsers en ga je je voorstellingen maken van alle mogelijke situaties. En deze eventualiteiten proberen te beheersen door de aanschaf van allerlei spullen. Stoeltjes, honden-weg jaag devices, scheppen, hangmatten, grote klamboes, extra buitenbanden, talloze spaken en nog een eindeloos lange lijst met andere dingen. Al deze spullen verdienen het om zeer goed te worden (her) overwegen of ze echt mee moeten. De fietser beschikt natuurlijk over behoorlijk wat liters pak ruimte. Maar deze hoeven natuurlijk niet allemaal tot de nok toe vol. Sterker nog, het is zeer handig om ruimte over te hebben voor voedsel en watervoorraad. En eventueel zaken die er onderweg nog bijkomen. Bovendien is het tegenwoordig niet heel ingewikkeld om spullen te laten opsturen door vrienden of familie vanuit Nederland.

Essentieel is dat je goed kunt slapen; dus een goed isolerende mat en een slaapzak die warm genoeg is (let op: de opgegeven temperaturen door fabrikanten zijn indicatief). Wereldfietsen is tenslotte een soort topsport dus de wereldfietser slaapt veel omdat het lichaam dat nodig heeft. Maar ook heb je een goede tent nodig, zelf heb ik een voorkeur voor de tunneltent, maar dat is persoonlijk.

Tent

Gewicht is belangrijk, maar nog belangrijker is de duurzaamheid, en lekker de ruimte hebben. Afhankelijk van geplande route is het een belangrijke beslissing of de tent vier seizoenen moet zijn. Wederom een argument om een globale planning te maken. De tent moet vooral comfort bieden bij extreme kou, dit is een kwestie van levensbehoud. Wel is het een goede overweging een tent te nemen die ook kan worden opgezet zonder buitentent. Want een relatief warme tent kan weer heel oncomfortabel warm worden in tropische gebieden. Het is heerlijk om te slapen onder de sterren hemel, met de wetenschap dat je bent beschermd tegen muggen en andere ongenode gasten. Zorg ervoor dat je de tentstok kunt repareren en eventuele gaatjes of scheuren in het grondzeil. Ook is het handig om een tent te kiezen met een niet al te opvallende kleur, zodat je minder zichtbaar bent.

Eten

Eten is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk. Een goede brander is echt een absolute must. Het liefst een OmniFuel zodat je kunt koken op zowel gas als benzine. Een extra brandstof fles is een absolute aanrader voor de afgelegen gebieden. Uiteraard een goed compact, duurzaam pannensetje. Met een spatel van een materiaal waarvan de pan niet gaat slijten. We houden zelf ook van een beetje smaak aan ons eten en er zijn gebieden waar niet heel veel meer voorhanden is dan smakeloze Russische pasta. Dit kun je enigszins opleuken door van te voren (als je dus zo’n gebied in gaat fietsen) te anticiperen door kruiden en smaakpasta’s (een forse tube pesto bijvoorbeeld) mee te nemen. Na een dag lang fietsen is voor ons het avondeten toch wel een traktatie. En helemaal als het dan ook nog eens lekker is. Uiteraard is dit hetzelfde in de ochtend. Er zijn veel gebieden waar geen brood meer is te krijgen en het ontbijt bestaat uit bijvoorbeeld een smakeloze havermout-achtige substantie. Zorg voor een flinke pot pindakaas of chocopasta (of beide). Onontbeerlijk zijn overigens ook goede waterzakken. In gebieden waar weinig water is kan je dus toch behoorlijk wat mee nemen, in gebieden waar plenty is nemen de lege zakken weinig volume in en wegen nauwelijks iets.

Kleding

Kleding is uiteraard ook een onderdeel waarover goed moeten worden nagedacht. Het probleem met een flinke wereldreis is dat je veel verschillende weertypes zult gaan tegen komen. Bedenk wel dat er onderweg nog van alles is te kopen (leuke t-shirts, korte broeken, etc.). Aangezien de temperaturen behoorlijk zullen verschillen is het een goed idee om met laagjes te werken. Zelf ben ik ontzettend fan van Merino wollen thermo kleding en base layers. Hierover kun je natuurlijk nog een regen- en/of winddichte laag aan trekken. En voor de echt koude avonden is een donsjas onontbeerlijk. Uiteraard raden we fietsbroeken en schoenen aan. Al opteer ik in het geval van de fietsschoen voor een schoen met Vibram zool. Zodat deze ook te gebruiken is voor gewoon gebruik, dat scheelt ruimte. Voor de veiligheid is een helm eigenlijk wel een verplichte. Bovendien zijn er landen waarbij het zelfs wettelijk verplicht is en we raden een goedkoop reflecterend-hesje aan (te krijgen bij de Action voor vrijwel niets). Het hesje maakt dat je kunt kiezen of je wel of niet heel zichtbaar wilt zijn, en dat is wel zo fijn. Er zijn momenten dat je graag ongezien naar een mooi wildkampeer plekje wilt kunnen fietsen/lopen zonder dat je ontzettend zichtbaar bent.

Zelfs de wereldreiziger wil zichzelf ook een beetje kunnen verschonen. Idealiter staat de tent naast een mooi meanderend riviertje en kun je uitgebreid poedelen en je afdrogen met de sneldrogende handdoek. Maar dat is natuurlijk niet altijd het geval en zul je ook stoffige, warme gebieden tegenkomen. Natte-doekjes zijn hierbij handig om de essentiële lichaamsdelen schoon te houden, verder is het voor de dames een goed idee na te gaan hoe makkelijk tampons te verkrijgen zijn. Denk ook goed na over zonnebrandolie, dit is lang niet overal te verkrijgen en soms zelfs uitsluitend met “whitener” afhankelijk van de lokale mode. WC papier, tandpasta, flosdraad en desinfecterende zeep zijn ook aanraders.

Electra en fotografie

We leven niet meer in een tijdperk dat er uitsluitend papierenkaarten zijn. Dus het is zeer waarschijnlijk dat de telefoon en een kleine laptop mee gaan. Een fietser produceert heel veel energie die is te vangen met een goede naaf-dynamo en een bijbehorende omvormer. Hierover hebben we al het een en ander geschreven. Maar we raden het echt aan om de investering te doen in een goede naaf-dynamo (bijvoorbeeld de SON). Dit zodat er altijd voldoende stroom is voor in ieder geval licht (dat is een veiligheidskwestie) en eventueel het opladen van apparatuur. De telefoon kan dienen als navigatie, maar ook als back-up voor bestanden (digitale kopie paspoort, handleidingen en wat dan ook). Zelf had ik een goede spiegelreflex camera bij me die in de stuurtas paste en dus altijd makkelijk binnen handbereik is. Ik geniet tot op de dag van de foto’s die ik heb genomen. De camera is niet licht en dat is dus een afweging, een groot voordeel is dat de batterij vrijwel eindeloos lang meegaat. We realiseerden ons dat we na het reizen niet meer over zeeën van tijd zouden beschikken. En brachten zodoende de discipline op gedurende de reis de foto’s te ordenen en een mooie selectie aan te leggen van ieder land. De praktijk is namelijk dat de hoeveelheid foto’s van een lange wereldreis niet meer is te overzien en dat bij terugkomst deze brij van foto’s nauwelijks nog bekeken zal worden; een mooie selectie wel. Een BLOG helpt hierbij ook, want dan moet men wel door de foto’s en een selectie maken. Bovendien is een blog heel erg leuk voor het thuisfront. Maar bovenal ook voor de reizigers zelf omdat het een dagboek is en na thuiskomst voor mooie melancholische herinneringen zal zorgen. Zorg uiteraard voor een goede reisverzekering die gespecialiseerd is in wereldreizen. Wij hebben aan den lijven ondervonden wat een goede verzekering voor je kan betekenen in penibele situaties en dat was echt heel erg prettig. Denk ook na over een goede fietsverzekering die wereldwijde dekking heeft, want een fiets is maar beperkt verzekerd bij de gewone (wereld)reisverzekering.

In het algemeen wil ik kwijt dat een goede voorbereiding echt belangrijk is. Er komt best wel veel op de aspirant wereldreiziger af. Maar probeer te genieten van de voorpret en niet alles helemaal dicht te timmeren. Visums kunnen een echt hoofdpijndossier zijn, probeer hier niet te gestrest van te worden en zorg dat je onderweg goed voorbereidt bent voor eventuele aanvragen, kopieën paspoort, pasfoto’s, etc.. Vaak staat het internet vol met tegenstrijdige informatie, een goede bron van informatie zijn de reizigers die je onderweg ontmoet (vanuit tegengestelde richting). Wij hebben echt heel veel gehad aan een stad als Ankara, ontelbare ambassades Westers en Oosters, goede infrastructuur, handig dicht bij elkaar gesitueerd.

Veiligheid

Veiligheid is iets waar de meeste aspirant wereldreizigers erg druk mee bezig zijn. Zelf geloof ik niet heel erg in het meenemen van allerlei “wapens”, zoals pepperspray. Jouw beste wapen is dat je op je gevoel afgaat en deze niet verloochent. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je vaak feilloos aanvoelt of mensen het goed met je voor hebben of niet. Het is belangrijk hiernaar te luisteren en er aan toe te geven. Ook al betekent dat dat je voor je gevoel onbeleefd moet zijn en een uitnodiging afslaat. Verder is het ook belangrijk slim om te gaan met het uitzoeken van wildkampeerplekken. Niet te dicht bij steden, zorgen dat je ongezien de bosjes induikt en als je het al vraagt doe dat dan aan iemand die wortel heeft met de omgeving. Als een gezin je permissie geeft op hun terein de tent op te slaan is het waarschijnlijk veilig. Maar vraag je het een herder die even later door loopt en in een café verderop vertelt dat er op de route een eenzame reiziger zijn tent heeft opgeslagen is dat geen goed idee. Ook is het goed je verstand te gebruiken wanneer je op landbouwgrond de tent opzet, richt geen schade aan aan de gewassen. Bovendien kun je redelijk makkelijk beoordelen of het al is geoogst. Dan is de kans dat er een troep seizoenplukkers ‘s-morgens rond je tent staat wellicht kleiner. Ook kom je soms langs plekken die niet goed voelen. Dan is het zaak zo veel mogelijk afstand tussen de slaapplek en de onheilsplek te creëren door gewoon verdomd hard door te fietsen. Zo passeerde wij in een door godverlaten oord een soort van wegwerkers kamp. De “wegwerkers” waren zware criminelen die strafvermindering kregen inruil voor dit harde vuile werk in een streek waar de temperatuur s’nachts daalde tot 25 onder nul. Het kamp bestond uit smerige tenten, bevolkt door mannen gehuld in lompen die allemaal gele ogen van de drank hadden. De stank was ondanks de lage temperatuur ondraaglijk, uitwerpselen, zwerfvuil en verstikkende rook sloegen ons in het gezicht. We werden direct aangevallen door extreem valse honden die als correctie lachend door de mannen werden geschopt en geslagen. We hebben elkaar aangekeken en zijn die dag echt heel erg doorgefietst en ver uit het zicht van de weg gaan staan. Gebruik gewoon je verstand en ga af op je intuïtie.

Fietswereldreizen is echt de allermooiste manier om de wereld te ontdekken. Het perfecte tempo (een redelijk bereik zonder iets te missen), je ziet, hoort en ruikt alles. Een garantie op ontmoetingen, onverwachte avonturen, afzien en intens genieten. Ik kan mensen niet genoeg adviseren dit avontuur aan te gaan, het zal uw leven voor altijd blijven beïnvloeden.

Jorma Bosch

Tags: