Pendix eDrive – Maak een e-bike van jouw huidige fiets.

Pendix eDriveMet de Pendix middenmotor bouw je jouw eigen fiets om tot een geweldige e-bike. Het systeem bestaat uit een crankstel met een geïntegreerde 65Nm, 250 Watt elektromotor, een trapas met krachtsensor en een accu.

Dit systeem kun je inbouwen bij fietsen met een derailleur of een Rohloff naafversnelling. Pendix is een Duits merk en wordt ook voor meer dan 85% geproduceerd in Duitsland. Alles is gericht op hoogwaardige kwaliteit en duurzaamheid. Niet alleen de productie is duurzaam, maar ook het technologisch ontwerp is gericht op langdurig gebruik.

De motor heeft geen inwendige tandwielen waardoor er geen mechanische slijtdelen zijn, hij is daarom onderhoudsvrij en robuust. Met grote waarschijnlijkheid overleeft de motor zelfs de fiets waarop hij is gemonteerd. Dan kun je de aandrijving gewoon op de volgende fiets monteren. Santos geeft dan ook een garantie van vijf jaar.

Bij elke lithium-ion accu neemt de capaciteit van de accu na jaren van gebruik af, waarmee ook de actieradius afneemt. Pendix is de eerste fabrikant van aandrijvingen die een ruilprogramma aanbiedt dat zorgt voor een blijvend gebruik van de accu’s. In ruil voor uw oude accu krijgt u een nieuwe tegen een gereduceerde prijs. 

Direct Drive

De motor is helemaal stil. Dat komt omdat het een direct drive-motor is. Dat houdt in dat de motor direct de trapas aandrijft. Het grote voordeel van de motor is ook dat er geen tandwielen in zitten die kunnen slijten, waardoor hij een veel langere levensduur heeft dan andere middenmotoren. Ook zorgt dit ervoor dat de motor weinig wrijving geeft (ongeveer 6W), wat een enorm voordeel is; je kan de fiets ook perfect gebruiken zonder ondersteuning.

Omdat de fiets zonder ondersteuning heel licht fietst, kun je de actieradius vergroten door ’s ochtends eerst zonder ondersteuning te beginnen en de motor pas in te schakelen als je genoeg ‘getraind’ hebt. Als je zelf sterk genoeg bent dan kun je ook harder dan de maximale ondersteuning gaan fietsen (ong. 26 km/uur), zonder dat dit zwaarder aanvoelt zoals met veel andere elektrische systemen. Ook kun je de maximum snelheid van de ondersteuning instellen op bijvoorbeeld 20km/uur. Als je dan harder gaat dan 20km/uur dan stopt de ondersteuning en kun je als je genoeg energie hebt nog even lekker doortrappen. Op deze manier wordt je gestimuleerd om zelf meer te fietsen waardoor je meer voldoening kunt halen uit het fietsen.

Geen display, een zegen

Pendix Eco Smart SportDe Pendix heeft geen display en dat lijkt een nadeel, maar dat is het absoluut niet. De meeste e-bikes hebben een display, met connectors, kabels en contactpuntjes. Deze veroorzaken niet zelden storingen waardoor het systeem als geheel niet meer functioneert. 

Op de bovenkant van de accu zit een robuuste modus knop waarmee je de juiste ondersteuning kunt kiezen; eco, smart en sport. Tijdens het fietsen kun je deze knop makkelijk bedienen.

De drie modussen kunnen door de gebruiker zelf geconfigureerd worden met de Pendix-app, waarbij de maximum snelheid en mate van ondersteuning opgegeven kan worden. Daarbij kun je bijvoorbeeld kiezen dat de Eco mode maar tot 20km/u ondersteunt. Ideaal om de actieradius te vergroten.

Status van de Accu
Onder de modus knop zit een lichtgevende ring die met vier verschillende kleuren aangeeft hoe vol de accu nog is. Zelf hecht ik enorm aan de afwezigheid van allerlei data op het stuur met een display of fietscomputer, omdat het afleidt van het eigenlijke genieten op de fiets. Bovendien zit het display in de weg als je ook een smartphone voor navigatie wilt gebruiken.

Pendix app
Mocht er toch behoefte zijn aan meer informatie dan is dit mogelijk door de Pendix-app te installeren en de telefoon via bluetooth te verbinden met het systeem en zodoende allerlei extra informatie beschikbaar te maken (zoals snelheid, actieradius, cadans, etc.). Ook kun je met de app voor elke modus (eco, smart, sport) de maximum snelheid en mate van ondersteuning configureren.

De actieradius

De actieradius van de Pendix hangt allereerst af van de grote van de accu, deze is er in drie groten: 150Wh, 300Wh en 500Wh. De meest gekozen accu is de 500wh, en de informatie is op deze accu gebaseerd. Verder is de stand van de trap-ondersteuning een zeer beslissende factor, maar ook het systeemgewicht, eigen geleverde inspanning, hellingspercentage, temperatuur, etcetera. Kortom, het is niet een gemakkelijk te beantwoorden vraag, maar onze ervaring is dat het bereik grofweg tussen de 50 en 100 kilometer ligt. Bekijk ook ons verhaal over de actieradius van elektrische fietsen voor meer informatie.


Conclusie

We hebben al veel ervaring met het systeem en kunnen daardoor een overwogen conclusie formuleren. De simpliciteit van het syteem spreekt ons heel erg aan. Het is stil, onverwoestbaar en men kan fietsen met haast geen vrijwing. Ook is het in te bouwen bij ‘bestaande’ fietsen: je  hoeft geen fijne fiets weg te doen voor een nieuwe e-bike.

Voordelen:

  • Onverwoestbare constructie. mede door zijn eenvoud
  • Onderhoudsvrij
  • Geruisloos en trillingsvrij
  • Goede gewichtsverdeling
  • Met ongeveer 7 kilo relatief licht
  • Geen extra weerstand bij uitgeschakelde motor
  • Past in bijna iedere fiets met behoud van de originele aandrijflijn.

 

Nadelen:

  • Relatief grote Q-factor (afstand tussen de pedalen)
  • Hij is niet echt mooi
  • Door de direct-drive voel je een “na hupje” in de hoogste stand als je abrupt de benen stil houdt
  • Door de extra druk op de aandrijflijn zal een fiets iets mider fijn schakelen

We kunnen hier onmogelijk vaststellen of dit systeem ideaal is voor jou, maar we kunnen wel instaan voor de techniek en de kwaliteit. Kom langs en probeer het zelf uit op één van onze Pendix-testfietsen.

Kosten

Het inbouwen van een Pendix eDrive in jouw huidige fiets kost € 1.850,-. Dit is inclusief arbeidsloon. 

Ben je geïnteresseerd, bel (030 – 737 05 84), mail (info@beaglebikes.nl) of kom eens langs (Wittevrouwenstraat 42, Utrecht).