SON naafdynamo uitgelicht

Optimale fietsverlichting

In dit artikel belichten we het nut en genoegen van een naafdynamo met een goede fietsverlichting. Nooit meer hannesen met batterijlampjes. Met een naafdynamo heb je fel licht en het werkt altijd.

Voor woon-werkverkeer is het nut van goede verlichting op de fiets vanzelfsprekend, zeker als je door het bos of de polder rijdt. Maar ook op een dagtocht of op fietsvakantie is goed licht heel prettig. Al was het alleen maar voor de tunnels of tijdens een nachtelijke uitstapje naar een restaurant. Dat je er op kunt vertrouwen tijdens verwachte, maar juist ook bij onverwachte situaties, draagt bij aan onbezorgd fietsen. 

Een genot om in het donker te rijden!

Veel fietsers houden van het ochtendgloren, maar met een goede koplamp de schemer of de nacht inrijden is zo mogelijk nog magischer. Het zonlicht wordt zachter en creëert lange schaduwen. De wind gaat liggen en de vogels stoppen met kwetteren. Niemand meer op straat, je hebt het rijk alleen. De wereld komt tot rust en je hoofd ook. Als je geluk hebt neemt de maan het van de zon over. Intens genieten.

Om onbezorgd de nacht in te rijden heb je uiteraard een goede fietsverlichting nodig. In combinatie met een goede offline navigatie-app op je smartphone vind je heel makkelijk de weg, ook in het pikkedonker. Vanwege het grote scherm van de smartphone kun je de navigatie-app als veredelde papieren kaart gebruiken, zodat je de weg, maar ook een (wild)kampeerplek of een rifugio, makkelijk kunt vinden. En met een USB-omvormer kun je de naafdynamo overdag gebruiken om apparatuur mee op te laden.   

Koplamp

Kwalitatief goede fietsverlichting begint met een goed gespreide lichtbundel. Eén van de beste op de markt is de Edelux II van SON, zowel qua lichtbundel als qua degelijkheid. De edelux is werkelijk onverwoestbaar.  

SON Edelux II

De behuizing is van CNC gefreesd aluminium en is met epoxy geseald zodat er geen vocht bij kan komen. De LED-verlichting wordt gekoeld doordat de behuizing als koellichaam werkt. Koeling is heel belangrijk omdat een oververhitte LED minder fel wordt. De aansluitdraad is een stevige coaxkabel, waarmee kabelbreuk vrijwel tot het verleden behoort. 

Goed verdeelde lichtbundel

Een gelijkmatig verdeelde lichtbundel is heel belangrijk. Veel koplampen concentreren het licht te veel op één plek waardoor de bundel heel fel is, maar het bereik ervan beperkt. Bovendien, de ogen stellen zich in op het felle geconcentreerde licht waardoor je minder goed in het donker kunt zien.

Een gelijkmatig verdeelde bundel zorgt ervoor dat je ook verder weg goed zicht hebt. Een sterk gebundelde koplamp lijkt misschien feller dan een Edelux II koplamp, maar schijn bedriegt! Met name als er veel straatverlichting is dan lijkt de Edelux II koplamp niet zo heel fel in vergelijking met andere koplampen. Totdat je in het pikkedonker rijdt, dan komt het gelijkmatige verdeelde licht goed tot zijn recht, waarbij het ook nog eens rustiger is voor de ogen. 

De bundel is behoorlijk breed waardoor een te nemen bocht goed wordt belicht. Hierdoor kun je tijdens het nemen van de bocht min of meer vaart behouden, omdat je het wegdek ook in de bocht goed blijft zien.

Achterlicht van SON

De behuizing van het achterlicht is net als de Edelux II van gefreesd aluminium en het glas is zeer dik en ontzettend sterk. Net als de koplamp niet stuk te krijgen! Bovendien is hij compact zodat hij bijna niet opvalt. 

De elektronica zelf en de afdichting van de behuizing is in epoxy gegoten, wat extra stevigheid geeft en het binnenwerk geheel waterdicht maakt. Ook het achterlicht is voorzien van een coax-kabel.

Standlicht

Zowel het achterlicht als de koplamp hebben een standlicht. Als je even stilstaat, bijvoorbeeld voor een stoplicht, dan blijven ze beide branden. Wel zo veilig, en in het pikkedonker ook handig dat je de koplamp ook in stilstand nog even kunt gebruiken om te zien wat er op de borden staat, of om een tentplekje te zoeken.

Kleuren

Zowel de koplamp als het achterlicht komen in diverse kleuren. De kleuren stemmen overeen met de kleuren van de naafdynamo én de kleuren van een Rohloff-naaf, die je vervolgens weer mooi kunt combineren met de kleur van het frame en de letters. Maakt het kiezen er niet makkelijker op…

 

 

SON naafdynamo

Er zijn diverse merken naafdynamo’s op de markt, maar onomstreden de beste is die van SON. Om twee belangrijke redenen: de SON-naaf is de meest efficiënte naafdynamo, en eigenlijk nóg belangrijker, de mechanische kwaliteit van de lagers is héél erg goed.

Naast verlichting kun je ook een smartphone, gps-toestel of camera opladen. Hier is een USB-omvormer voor nodig die je op de naafdyamo aansluit zodat er een stabiele USB-stroom geleverd wordt ongeacht de snelheid. Veel meer hierover in ons artikel over de Forumslader, The Plug V en de AppCon 3000.

Elektrisch vermogen en mechanisch weerstand

De SON-naaf loopt heel soepel. Onbelast, dus zonder licht of omvormer, heeft de naaf een mechanische weerstand van ergens tussen de 0.5 en 1.5 Watt, afhankelijk van de snelheid. In perspectief, een fietser levert al trappend zo’n 100 ~ 200 Watt. Met het licht aan is de mechanische weerstand tussen de 3 en 7 Watt, weer afhankelijk van de snelheid. Met een USB-omvormer – die altijd aan staat en meer elektrisch vermogen afneemt dan het lichtsysteem – is het zo’n 4 tot 11 Watt, afhankelijk van de gebruikte USB-omvormer en de snelheid. Dit komt neer op zo’n 3 tot 5 procent van het door jou geleverde trapvermogen.

Kortom, op een hele dag fietsen, met een USB-omvormer aangesloten, zul je een paar minuten later aan komen (4% * 6 uur * 60 minuten = 15 minuten). Of anders gezegd, je zult er ongeveer een 0.5 tot 1 km per uur minder snel door gaan (4% * 20km/u = 0.8 km/u). Of waarschijnlijker, je zet een ietsje pietsje meer kracht zodat je toch net zo hard gaat en dus gewoon op tijd aankomt (waarmee ik maar probeer te zeggen dat je er niks van zult merken…).

Kleuren en uitvoeringen

De naafdynamo is verkrijgbaar in diverse kleuren. Deze stemmen exact overeen met de kleuren die Rohloff gebruikt. De naaf is ook verkrijgbaar voor de steekas, zowel 100mm als boost (110mm), en voor de fatbike (135 en 150mm).

Bedrading en connectors

Voor een zorgeloos systeem waar je vele jaren op wilt kunnen vertrouwen is de kwaliteit van de bedrading en de connectors heel belangrijk. Zoals inmiddels van SON te verwachten valt zijn deze ook zeer degelijk.

Coax-kabels

SON gebruikt hoogwaardige coax-kabels. Deze zijn zeer stevig én sjiek. Een coax-kabel heeft een geïsoleerde kern met daarom heen een mantel, en om het geheel weer een isolatie. Daardoor is de kabel zeer sterk én heeft het toch een kleine diameter. Door de kleine diameter kan de kabel heel sjiek gemonteerd worden, al dan niet binnendoor de frame- of achterdragerbuizen.

Spade Connectors versus SON Coax-connectors

De spade connectors worden geknepen en met krimpkous afgedekt. Wederom zeer degelijk. Nog mooier is het om de door SON ontwikkelde coax-stekkers te gebruiken. Deze kun je makkelijker losmaken en zijn nog steviger dan de spade-connectors. 

SON-SL (Stekker Loos)

Santos gebruikt de SON-SL naafdynamo. Met deze draadloze naafdynamo haal je het wiel in een handomdraai uit de voorvork. Hierbij is de connectie in de vorkpad verwerkt, waarbij de coax-kabel netjes binnendoor in de vorkbuis loopt. Het SON-SL systeem kan alleen in combinatie met een speciaal daarvoor geschikte voorvork.

Overtuigd?

Mocht je na het lezen van dit verhaal besluiten om een goede fietsverlichting in jouw fiets te laten bouwen, of je wilt de bedrading en de connectors van jouw fiets een opfrisbeurt geven, dan doen wij dat uiteraard graag. 

We gebruiken sterke hoogwaardige coax-kabels en monteren alles met professioneel gereedschap zodat alle connectors écht heel goed vastzitten. We gebruiken krimpkous om alles netjes af te werken (dus geen isolatietape). De kabels worden zoveel als mogelijk weggewerkt in het frame of door de drager. Mocht je interesse hebben in een USB-omvormer (Forumslader, The Plug V of AppCon 3000) dan kunnen wij die ook monteren.

Bel of mail ons voor een prijsopgaaf. Langskomen kan natuurlijk ook. Zie contact pagina voor openingstijden. (Tijdens de lockdown is de werkplaats gewoon open.)