Pinion versus Rohloff versus Derailleur

In eerdere artikelen hebben we Pinion en Rohloff al uitgebreid beschreven. In dit artikel worden de verschillen en overeenkomsten uitgeplozen.

We gaan bij dit overzicht uit van de P1.18, aangezien dit de meest relevante naaf is op het gebied van vakantie- en reisfietsen is. De derailleur waar we van uitgaan is een gemiddelde Shimano 3×10, die vrij standaard bij trekking fietsen wordt gemonteerd. Van de Rohloff is er één uitvoering, afgezien van inbouw-varianten, namelijk 14 versnellingen.

  • Zowel de Pinion als de Rohloff zijn gesloten systemen waarvan de tandwielen ronddraaien in een oliebad. Dat betekent dat beide een enorm voordeel hebben ten opzichte van de derailleur. Rohloff raadt aan de olie te verversen elk jaar of 5000 kilometer, Pinion raadt aan dit elke jaar te doen of na elke 10.000 kilometer. De Pinion heeft dus een klein voordeel over de Rohloff. Verder is het zo dat als de Rohloff naar Duitsland moet voor reparatie het hele wiel meegestuurd moet worden, zodat de naaf weer deugdelijk gespaakt wordt. Bij de Pinion gaat de Pinion versnellingsbak in zijn geheel naar Duitsland. In beide gevallen is verder fietsen geen optie. Als er een serieus probleem is met de Pinion kan het betekenen dat verder fietsen onmogelijk is. Terwijl de Rohloff bij een serieus probleem is veranderd in een hele dure achteras. Theoretisch kun je de naaf redelijk gemakkelijk met een sleutel in een prettig verzet zetten. Maar het feit is dat met een easy setje het probleem zo verholpen is. Kortom de Rohloff heeft een klein voordeel ten opzichte van de Pinion bij een complete “meltdown”. Voor de derailleur zijn natuurlijk wereldwijd makkelijker spullen te verkrijgen. Op zowel de Rohloff als de Pinion passen een riem, wat bij de derailleur geen optie is. De combinatie van de riem en een gesloten systeem is echt de meest onderhoudsvriendelijke optie. Absoluut ideaal voor wie duurzaamheid en zorgeloosheid zoekt.
  • Schakelen etc. De Pinion schakelt in hele kleine stapjes vergeleken met de Rohloff. Het schakelen gaat extreem soepel en heel direct, de overbrenging is dus heel erg effectief. Een nadeel is de relatief grote vrijloop van de Pinion, het duurt een klein stukje trappen voordat de Pinion aangrijpt. Om dit probleem te beperken zit er in elke Santos met Pinion een achteras met extreem kleine stapjes die het dubbele vrijloop effect opheffen. De Pinion zelf is echt muisstil, veel stiller dan de Rohloff of een derailleur, maar de vrijloop is een behoorlijk gezoem vanwege de achternaaf. Voor de een klinkt het als muziek in de oren, voor de ander is het irritant. De tandwielen van de Pinionvariant zijn nagenoeg even groot en dus relatief klein, hierdoor worden ze minder vuil.
  • Gewicht en plaatsing. De Pinion P1.18 weegt 2700 gram, een Rohloff ongeveer 1800 gram en een derailleur systeem van XT ongeveer 1400 gram. De Pinion is ontegenzeggelijk een fors stuk zwaarder dan de andere versnelling systemen. Maar de positionering in het hart van de fiets laag boven de grond is wel heel erg prettig, echt een voordeel ten opzichte van de Rohloff die in het achterwiel zit. De Pinion is wat minder lang op de markt dan de Rohloff, maar heeft ondertussen zijn sporen wel verdiend. Alle kinderziektes zijn er nu wel uit, en er zijn al talloze mensen de hele wereld over gefietst onder de meest barre omstandigheden. Het systeem heeft zich ondertussen echt bewezen.
  • Service en Garantie. Pinion garandeert vijf jaar, daar waar Rohloff slechts twee jaar garantie geeft. Rohloff snijdt zichzelf hier echt mee in de vingers, want het is een fors verschil. Onze ervaring is dat de service van Rohloff de laatste jaren is afgenomen omdat de vakhandel eerst met een Nederlands bedrijf moet werken voordat de naaf eventueel naar Duitsland mag worden opgestuurd. Pinion heeft aangetoond service en garantie echt heel belangrijk te vinden en matchen de service van Rohloff op zijn minst.
  • Het gebruik in praktijk. De Pinion is echt een heel erg fijne versnellingsbak. In praktijk schakelt de Pinion erg soepel en is het enorme bereik met de kleine stapjes heel erg fijn, vooral in de bergen en bepakt. De plek van het “extra” gewicht is echt een verschil, bij de Pinion zit het perfect in het midden. Vooral voor het ruigere werk is het fijn om te fietsen met de “hufterproof” combinatie van de Pinion en de riem. Vandaar dat de Pinion ook steeds geliefder is bij de “Bikepacker”. Lekker technisch moeilijke stukken fietsen, waarbij je lekker precies kunt schakelen ook bij stilstand en modder kan happen zonder zorgen.

Een ander segment waarbij de Pinion heel fijn werkt is de perfecte combinatie van de achtermotor en de Pinion als versnellingsbak. Uiteraard hoeft dat dan niet een te zijn met 18 versnellingen, want met ondersteuning luistert het schakelen minder nauw. Groot voordeel is dat het schakelen niet onder druk gebeurt en de boel veel langer mee gaat.

  • De Prijs van de Pinion is afhankelijk van de versie die men kiest. Maar de Pinion is niet goedkoop, de P1.18 is echt een stuk duurder dan de Rohloff. Maar voor deze extra centen heb je wel een groter bereik en kleinere stappen, of deze investering gerechtvaardigd is moet iedereen voor zichzelf bepalen.