Pinion versnellingsbak Beagle Bikes

Pinion: een robuuste versnellingsbak voor de fiets

Introductie

Dit artikel beschrijft het aandrijvingssysteem Pinion. Bekijk het artikel Pinion versus Rohloff versus Derailleur voor een uiteenzetting van de verschillen en overeenkomsten tussen deze aandrijvingssystemen.

De Pinion is een ontzettend mooie en duurzame versnellingsbak voor de fiets. De Pinion zit in het midden van de fiets, wat de beste plek is voor het extra gewicht van een gesloten versnellingssysteem. De heren Michael Schmitz en Christoph Lermen zijn verantwoordelijk voor het bedenken van dit systeem. Ze werkten beide voor Porsche op de transmissie-afdeling. Hun passie voor mountainbiken bracht hun op het idee om een versnellingsbak te ontwerpen die dezelfde kenmerken heeft als die van een Porsche; duurzaam, onderhoudsvriendelijk en een groot bereik. De Pinion is het resultaat.

De versnellingsbak is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes in een gesloten behuizing die in een oliebad draaien. De versnellingsbak heeft een groot bereik en er zijn 18 kleine stapjes. Sinds het ontstaan van deze Pinion zijn er verschillende versies ontstaan. De eerste versies werden uitvoerig getest in het mountainbike circuit. Na veel testen van verschillende prototypes was er de ultieme test; een extreme toch door de Himalaya. De Pinion doorstond deze glansrijk en eindelijk was daar in 2010 de Pinion die klaar was voor productie.

De Pinion is een hele mooie toevoeging voor de fietsindustrie. Niet alleen voor de vakantiefietser en woon-werkfietser, maar ook voor de E-bikes. Er zijn verschillende versies op de markt. Er zijn variaties in het aantal “stapjes”,  6 – 9 – 12 of 18, met verschillende bereiken van 364% tot 636%. Daarnaast is er nu een lichtere C-lijn naast de originele P-lijn. Er is kortom nogal wat te kiezen. Het essentiële verschil tussen de P- en de C-lijn is de behuizing en daarmee het gewicht. De P-lijn zit in een aluminium behuizing, de C-lijn zit in een lichtere en kleinere magnesium behuizing. Het interne schakelmechanisme is hetzelfde.

De Pinion is geconstrueerd als een versnellingsbak van een auto. Drie assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er overbrengingen. De tandwielen, lagers en assen van de Pinion zijn van extreem hoge kwaliteit zodat een lange levensduur is gegarandeerd, de constructie is er op gericht dat de overbrenging zo efficiënt mogelijk is. De fiets waar een Pinion in geplaatst kan worden is zeer specifiek en niet later om te bouwen naar een ander systeem.

Aantal versnellingen, bereik en stapgrootte

De C-lijn heeft verschillende uitvoeringen: 6, 9 of 12 versnellingen. De P-lijn heeft ook nog een versie met 18 versnellingen. De P-lijn met zijn 18 versnellingen (P1.18) is meer geschikt voor vakantie- en reisfietsen vanwege het grotere bereik (636%) én de kleinere stapjes (≈11.5%) tussen de versnellingen.

Het bereik van een versnellingssysteem is het verschil tussen de hoogste en laagste versnelling. Met een groter bereik kom je makkelijker de berg op én kun je langer blijven meetrappen als je de berg afraast. Ter vergelijking: bij de Rohloff-naaf is het bereik 526% met een stapgrootte van 13.5%, vergelijkbaar met een derailleursysteem met 42/12 bij 22/34 (voortandwiel/achtertandwiel).

Image result for q-factor wiki cyclingHet voordeel van kleine stapjes is dat je makkelijker je cadans kunt vinden; bij te grote stappen tussen de versnellingen zul je soms in de ene versnelling net even te licht trappen en de volgende versnelling net iets te zwaar. Daarom is de P1.18 met 11.5% stapgrootte goed geschikt voor de lange afstandsfietser. De C-lijn is daarentegen heel goed te combineren met een elektrische achtermotor omdat de stapgrootte tussen de versnellingen bij een elektrische motor groter mogen zijn. De C1.12, met een bereik van 600%, is ook een goede keuze voor de mountainbiker omdat deze lichter is dan de P1.18 én de grotere stappen van de C1.12 (≈17.5%) bij het mountainbiken juist gunstiger is. De C-lijn heeft is iets compacter en daardoor met een iets kleinere Q-factor – afstand tussen cranks – in vergelijking tot de P-lijn (166mm versus 175mm). Rohloff en de meeste derailleursystemen hebben een Q-factor van rond de 165mm ~ 170mm.

Meer lezen?

Bekijk het artikel Pinion versus Rohloff versus Derailleur voor een uiteenzetting van de verschillen en overeenkomsten tussen de aandrijvingssystemen.

Geen reactie's

Geef een reactie